Sunday, August 5, 2007

تورم و گزارش جهان اقتصاد

افزایش 1.13 درصدی تورم....

 

روزنامه جهان اقتصاد:

 

گروه اقتصاد ايران :  بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد: ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 1385 نسبت به دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 1384 معادل 13/1 درصد است.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل ازروابط عمومي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، خلاصه نتايج بدست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران بر اساس سال پايه 100=1376 (310 قلم کالا و خدمات) در بهمن ماه 1385 به شرح ذيل است:

شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 1385 نسبت به ماه قبل 1/5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 17/6 درصد افزايش يافت. شاخص مذکور در يازده ماه اول سال 1385 نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 13/4 درصد افزايش نشان مي دهد. ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 1385 نسبت به دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 1384 معادل 13/1 درصد است.اين در حالي است که نرخ تورم که در پنج ماهه ابتدايي امسال روندي کاهشي پيدا کرده بود از شهريور ماه دوباره روند صعودي به خود گرفت به طوري که در پايان بهمن ماه با بيش از يک درصد افزايش نسبت به اواخر تابستان به 13/1 درصد رسيد که به نظر مي رسد تا آخر سال به پيش بيني 14 درصد نزديک شود.

به گزارش ايسنا ، تورم رسمي که بانک مرکزي طبق محاسبات خود اعلام مي کند مورد قبول مسوولان و دولت است، در عين حال هميشه ميان تورم رسمي مورد قبول دولت و تورم پنهاني که عموم مردم آن را در سبد هزينه زندگي خود محاسبه و احساس مي کنند فاصله وجود دارد. بدين ترتيب، تورمي که بانک مرکزي محاسبه مي کند، ميانگين يک سبد هزينه اي است که از تعدادي کالاي مورد نياز مردم تشکيل مي شود و بر اساس يک سال مبنا محاسبه مي شود.

تورم در کشور فقط با شاخص خرده فروشي بانک مرکزي در نظر گرفته مي شود که کالاهاي يارانه اي هم در اين سبد جايگاه بالاي دارند و به همين علت است که نرخ تورمي که اعلام مي شود با واقعيت بازار فاصله زيادي دارد. طبقات پايين جامعه از جمله حقوق بگيران و کارمندان تنها قشري هستند که از تبعات تورم آسيب مي بينند، زيرا اين اقشار جامعه هيچ ابزاري براي خنثي کردن مقداري از فشارهاي تورمي در دست ندارند. تورم به نفع گروه هاي پردرآمد و به ضرر گروه هاي فقير و کم درآمد و حقوق بگير است و به عبارت ديگر تورم به افراد داراي درآمدهاي پولي ثابت ضرر مي زند و از قدرت خريد آنان مي کاهد و در مقابل به نفع اغلب کساني تمام مي شود که درآمدهاي پولي متغير دارند و ب

------------------------------------------------
National Iranian Gas Company
http://www.nigc.ir
-----------------------------------------------

No comments:

Let"s Make A Change

Support World AIDS Day

Answers.Com